poniedziałek, 31 sierpnia 2015

M. Gutowska-Adamczyk, Cukiernia pod Amorem. Zajezierscy


Źródło
            Cukiernia pod Amorem znajduje się w Gutowie – niewielkim miasteczku z długą historią. Pewnego dnia, prowadzący na rynku prace wykopaliskowe archeologowie, trafiają na mumię kobiety, która ma na palcu tajemniczy pierścień. Znalezisko zaczyna interesować Igę Hryć – córkę właściciela tytułowej cukierni. Okazuje się, że odnaleziony pierścień jest związany z rodzinną legendą i pewną przepowiednią. Odkrywanie rodzinnych tajemnic jest okazją do przeniesienia się do XIX wieku i odkrycia losów rodziny Zajezierskich.

            Małgorzata Gutowska-Adamczyk stworzyła wielowątkową historię, która rozgrywa się na dwóch płaszczyznach czasowych. Akcję książki przeplatają wydarzenia z 1995 roku i te z XIX wieku. Początkowo trudno było mi się odnaleźć w całej historii, ponieważ te skoki w czasie trochę wytrącały mnie z rytmu, jednak, gdy już poznałam bliżej bohaterów, poukładałam sobie w głowie, kto jest kim, to nie mogłam się oderwać. Co prawda, bardziej przypadła mi do gustu historia rozgrywająca się w XIX wieku, ale współczesny wątek był równie ciekawy. Zadziwiająca dbałość o szczegóły i umiejętność stworzenia niepowtarzalnego klimatu to cechy, które charakteryzują zarówno wydarzenia rozgrywające się w XIX wieku, jak i te z 1995 roku.
            Niewątpliwym plusem książki są jej bohaterowie, a może powinnam napisać bohaterki, bo wydaje się, że to kobiety odgrywają tutaj większą rolę. Autorka wykreowała naprawdę ciekawe postacie, które żyją własnym życiem, mają swoje słabości i marzenia. Kochają, tęsknią, cierpią i mają swoje tajemnice. Każda z pojawiających się na kartach książki kobiet jest inna. Mamy tutaj zarówno hrabiny, proste chłopki, znachorkę, jak i współczesną studentkę. Jednak „Cukiernia pod Amorem” to nie tylko kobiety, ale i mężczyźni, którzy wpływają na ich życie. Oni również zostali przedstawieni z zadziwiającą różnorodnością i nie można powiedzieć, by autorka nie przyłożyła należytej uwagi do tych męskich postaci.
            „Cukiernia pod Amorem” to książka, która pochłania czytelnika wciągając go w świat XIX-wiecznych dworków, jak i współczesnej cukierni, która kusi jagodziankami. Czytelnik siłą rzeczy przywiązuje się do bohaterów, śledzi ich losy z narastającą ciekawością i razem z nimi przeżywa ich wzloty i upadki. Wielowątkowość i mnogość postaci nie powinna nikogo przerażać, ponieważ autorka przedstawia losy swoich bohaterów w bardzo przemyślany i zręczny sposób. Dla mnie odwiedziny w Cukierni pod Amorem były zapowiedzią dalszych wizyt w tym przybytku i już nie mogę się doczekać, kiedy znów poczuję zapach jagodzianek.

Tytuł: Cukiernia pod Amorem. Zajezierscy
Autor: Małgorzata Gutowska-Adamczyk
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia, 2010
Strony: 472
Ocena: 5/6

17 komentarzy:

  1. Jestem całkiem na początku w tej chwili i jakoś mnie nie porywa... Ale muszę przeczytać, bo leży u mnie z trzy lata na półce ;)

    Insane z przy-goracej-herbacie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Początek był dla mnie też nieco trudny, ale później było już tylko lepiej i naprawdę się wkręciłam :) Mam nadzieję, że będziesz zadowolona z lektury tak jak ja ;)

      Usuń
  2. Miałam zamiar przeczytać tę książkę :D Jestem ogromnie po prostu ciekawa prozy Gutowskiej-Adamczyk, sam pomysł z cukiernią pod amorem wydaje się oklepany, ale może ona potrafiła dodać mu magii? :) Bardzo wysoko oceniłaś tę książkę, muszę ją znaleźć w bibliotece! :)

    LeonZabookowiec.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też byłam ciekawa twórczości autorki i muszę przyznać, że pierwsze spotkanie było udane :) Mam nadzieję, że w Twoim przypadku też tak będzie :)

      Usuń
  3. Na pewno wciągnie mnie ta powieść:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam!
    Jedna z moich ulubionych serii! :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Najbardziej interesująco brzmią te dwie płaszczyzny czasowe :) Chętnie zapoznam się z tą historią.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nawet mam na nią ochotę. Już sama okładka wygląda zachęcająco.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja co prawda nie do końca przepadam za taką literaturą, ale muszę się przyznać, że ta część bardzo mi się spodobała ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Tej autorki czytałam tylko książkę dla dzieci ,,Opowieści Pana Różka", chętnie sięgnę po jej dzieła adresowane do dorosłych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiedziałam, że autorka ma na swoim koncie również książki dla dzieci :)

      Usuń
  9. Została mi do przeczytania jeszcze ostatnia część tej trylogii. Uważam ją za fenomenalną! Ja ogólnie bardzo lubię powieści osadzone w XIX wieku, ale tutaj jest w końcu coś polskiego! Nie mogę się doczekać rozwiązania tajemnicy pierścienia ;)

    Uściski od Po drugiej stronie książki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem dopiero na początku drogi, ale już nie mogę się doczekać kiedy poznam całość ;)

      Usuń
  10. Chciałam przeczytać, ale jakoś nie wyszło. Może jeszcze będę miała okazję :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wiele razy spotykałam się z okładką tej książki. Na blogach, portalach, w czasopismach... Ale nigdy nawet nie wiedziałam, o co w niej chodzi. Dzięki Tobie wreszcie się dowiedziałam. Tło historyczne i legenda, o której piszesz, to chyba coś, co wyróżnia tę pozycję. Może nawet sięgnę po całą serię, jeśli mi się spodoba? Cóż, czas się przekonać. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że udało mi się przedstawić o co w tej książce chodzi ;) Tak, tło historyczne jest naprawdę świetnie zarysowane i zdecydowanie się wyróżnia :)

      Usuń
  12. Już tyle czasu słyszę o tej książce i ciągle nie umiem się za nią zabrać... Muszę to zmienić:)

    OdpowiedzUsuń