środa, 4 marca 2015

P. Houston, M. Floyd, S. Carnicero, D. Tennant, Anatomia kłamstwa


Źródło
            Był kiedyś czas, kiedy oglądałam serial „Magia kłamstwa”. Zainteresowało mnie to, w jaki sposób można odkryć, że druga osoba kłamie. Po analizie mowy ciała, czy może tego w jaki sposób mówimy i co mówimy? W związku z tym, gdy zobaczyłam, że wyszła książka „Anatomia kłamstwa”, w dodatku napisana przez byłych agentów CIA byłam kupiona. I szczerze mówiąc, bardziej niż praktyczne wskazówki zainteresowały mnie metody pracy agentów. Jak wyglądają przesłuchania i z jakimi problemami muszą się zmierzyć.
            Książka dostarcza nam wiedzy i wskazówek na temat zachowania i wypowiedzi drugiej osoby w celu odkrycia jej prawdomówności lub jej braku. Autorzy serwują nam całą gamę przykładów, które pokazują w jaki sposób możemy odkryć czy ktoś kłamie. Rozkładają wszystko na czynniki pierwsze, omawiają najpowszechniejsze zachowania wskazujące na kłamstwo i pokazują jak kłamcy próbują ukryć prawdę. Wieloletnie doświadczenie autorów zaowocowało mnóstwem przykładów z życia wziętych. I właśnie analiza kłamstwa na tych przykładach jest najciekawszą częścią książki.
            Gdy weźmiemy do rąk „Anatomię kłamstwa” otrzymamy z jednej strony poradnik, a z drugiej opis pracy agentów zajmujących się zawodowo przesłuchiwaniami i specjalizujących się w wykrywaniu kłamstw. Muszę przyznać, że właśnie ta część najbardziej mi się podobała. Wszystkie przykłady, które nie były wymyślone na potrzeby książki, a miały odbicie w rzeczywistości zdecydowanie zadziałały na plus. Autorzy zaprezentowali fragmenty przesłuchań, rozmów telefonicznych czy też wywiadów, które następnie poddali analizie. Pokazanie na konkretnych przykładach zachowań i wypowiedzi, które ewidentnie wskazywały na kłamstwo, pozwoliły lepiej zorientować się w sposobie, w jaki autorzy dochodzili do tego czy ktoś kłamie.
            Co prawda, nie uważam, że po przeczytaniu tej książki jestem w stanie powiedzieć czy ktoś kłamie czy nie, jednak zdecydowanie jestem bardziej wyczulona na pewne zachowania. Teraz, gdy będę oglądać wywiady z politykami będę wiedziała na co zwracać uwagę i może nawet uda dostrzec mi się oznaki kłamstwa. Jedyne, do czego mogę się przyczepić to tekst w ramkach, który był zamieszczony równolegle z tekstem głównym – czasami utrudniało to czytanie, bo trzeba było wybrać na którym tekście się skupić. Te ramki przypominały mi trochę takie ramki ze szkolnych podręczników, w których mamy informacje dodatkowe lub takie, które warto zapamiętać. Choć tak naprawdę nikt, nigdy ich nie czytał…
            Jeżeli macie ochotę dowiedzieć się czegoś o tym, co może wskazywać, że druga osoba kłamie „Anatomia kłamstwa” dostarczy Wam tej wiedzy. Nie nastawiajcie się jednak na żadne kompendium wiedzy na temat kłamstwa i konkretnej odpowiedzi na pytanie: kiedy poznać, że ktoś kłamie? Jak przyznali sami autorzy – każdy z nas jest inny, wszystko zależy od okoliczności i znajdujące się w książce wskazówki są tylko wskazówkami, a nie wytycznymi. Jednak pamiętajcie – jak pokazują badania w ciągu doby kłamiemy średnio dziesięć razy!

Tytuł: Anatomia kłamstwa
Autor: Philip Houston, Michael Floyd, Susan Carnicero, Don Tennant
Wydawnictwo: Sine Qua Non, 2015
Strony: 304
Ocena: 4/6

Za egzemplarz książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Sine Qua Non.

12 komentarzy:

  1. Niby poradnik, a jednak brzmi tak ciekawie, no naprawdę, aż chciałabym przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie do końca przepadam za poradnikami, jednak ta książka wydaje się nie być typowym poradnikiem. Może się zatem skuszę. Chętnie poczytam o kłamstwach :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Skoro to nie poradnik, a wszystko oparte na prawdziwych wydarzeniach to zwrócę uwagę na tę pozycję:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kocham magię kłamstwa i wszystkie książki tego typu, przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałam podobnie z tymi ramkami, bo sama nie wiedziałam co mam najpierw przeczytać, ale oprócz tego książka jest naprawdę ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja także oglądałam "Magie kłamstwa". Całkiem niezły serial. A na tę książkę narobiłaś mi apetytu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kolejny tytuł zapisany do przeczytania :)
    M.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tytuł sobie na pewno zapiszę bo książka wydaje się być ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Oglądałam niedawno na National Geographic o tym, jak rozpoznać kłamcę i bardzo mnie to zainteresowała.
    Książka dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. W gazetkach popularno-naukowych niekiedy napotykam się na takie artykuły, czytam je z ciekawością, ale tematem szczególnie zainteresowana nie jestem. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Kilka dni temu skończyłam ją czytać, ale poza paroma kwestiami właściwie niczego nowego się nie dowiedziałam. Chyba jestem już zbyt zaawansowana przez nałogowe oglądanie seriali kryminalnych i czytanie książek o podobnej tematyce;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie to była nowość, bo nie czytałam jeszcze żadnej książki na ten temat. Jedyne co to oglądałam "Magię kłamstwa", jednak nie wgłębiałam się wtedy w ten temat ;)

      Usuń