piątek, 19 września 2014

A. Christie, Niemy świadek


http://www.agathachristiekolekcja.pl/
            W końcu przyszedł czas na moje kolejne spotkanie z twórczością Agathy Christie, które sprawiło, że znów przepadłam bez reszty. Powoli zaczynam żałować, że dopiero teraz odkrywam książki Christie. Choć z drugiej strony myślę, że to nic straconego - przynajmniej wiem ile jeszcze świetnych książek przede mną.

„Niemy świadek” to spotkanie z tajemniczym listem do Poirota, z bardzo bogatą starszą panią, z rodziną, która liczy na spadek po bogatej ciotce oraz z wiernym psem Bobem. W tej sprawie Herkules Poirot musi rozwikłać zagadkę w momencie, gdy jego zleceniodawczyni już nie żyje. Tuż przed śmiercią panna Emilii Arundell spadła ze schodów, wszyscy wmawiają jej, że to był jedynie nieszczęśliwy wypadek, jednak starsza pani zaczyna mieć podejrzenia. W związku z tym pisze list to prywatnego detektywa Herkulesa Poirot. Jednakże list nie został wysłany od razu, tylko dopiero po śmierci starszej pani. Zaintrygowany całą sprawą Poirot postanawia dowiedzieć się co dręczyło pannę Arudell. W toku śledztwa okazuje się, że bogata staruszka zmieniła testament i cały majątek przypadł damie do towarzystwa, a nie rodzinie. Czy to ma związek z jej śmiercią? Czy upadek ze schodów był nieudaną próbą morderstwa? W końcu, czy śmierć starszej pani nastąpiła z przyczyn naturalnych.
Muszę przyznać, że po raz kolejny przekonałam się, że postacie stworzone przez Agathę Christie mają doskonale wykreowaną warstwę psychologiczną, są postaciami z krwi i kości. Christie musiała mieć doskonały zmysł obserwacji i znajomość ludzkiej psychiki. W dodatku moja znajomość z panem Herkulesem Poirot coraz bardziej się zacieśnia i moja sympatia do niego rośnie. Jeśli chodzi o zagadkę kryminalną to tutaj również nie mam nic do zarzucenia. Świetnie wykreowana intryga i zaskakujące zakończenie sprawiają, że „Niemy świadek” to doskonały kryminał. Jestem pewna, że fani gatunku będą zadowoleni. Jeśli macie ochotę na dobry kryminał w klasycznym stylu, to ta książka jest zdecydowanie dla was.

Tytuł: Niemy świadek
Autor: Agatha Christie
Wydawnictwo: Dolnośląskie, 2014
Ocena: 5/6

28 komentarzy:

  1. Twórczość Agaty Christie jeszcze przede mną :) Wiem, że muszę dużo nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo długo nie czytałam książek Christie, choć fanką kryminałów jestem od dawna. Dopiero niedawno się sięgnęłam po jej książki i przepadłam ;)

      Usuń
  2. Nadal mam ochotę na ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W końcu się przemogłam i niedługo zacznę czytać książkę Agathy Christie. Posiadam e-booka :). Jestem wielką fanką kryminałów, ale coś mnie nie ciągnie do autorki. Czas to zmienić :)

    http://pasion-libros.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam dokładnie to samo. Mimo, że nazwisko Christie było mi doskonale znane, to jakoś nie ciągnęło mnie to jej książek, a teraz jestem jej wielką fanką! :)

      Usuń
  4. Mnie się jedynie "Mężczyzna w brązowym garniturze" podobał. Reszta raczej nie w moim stylu jest.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ilekroć chcę się zabrać za twórczość pani Christie, przeraża mnie ogrom jej literackiego dorobku. Boję się, że jak zacznę czytać, to nie będę mogła skończyć! :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Christie była wyjątkowo płodną autorką ;) Ale to dobrze, bo tyle świetnych książek przed nami :) Ja jestem dopiero jej początkującą czytelniczką - jeszcze wiele przede mną ;)

      Usuń
  6. Dawno już nie czytałam jej powieści.

    OdpowiedzUsuń
  7. Przede mną też jeszcze dużo świetnych książek :D Nie czytałam Niemego świadka, w ogóle znam Christie tak wybiórczo, co jest przedziwne, bo to przecież klasyka. Ale ja czytam falami, więc mam nadzieję, że fala Christie też kiedyś mnie porwie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno tak będzie ;) Mnie fale czytelnicze raczej nie dotykają, ale do Christie coś mnie ostatnio bardziej ciągnie ;)
      A jeśli chodzi o te świetne książki przed nami, to boję się, że nie starczy mi czasu, żeby wszystkie przeczytać :)

      Usuń
  8. Nie czytałam jeszcze nic Christie. Mogłabyś polecić mi coś na początek? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Specjalistką od Agathy Christie nie jestem, bo dopiero niedawno zaczęłam przygodę z jej twórczością, ale ze wszystkich książek jakie na razie czytałam najbardziej zapadło w pamięci "I nie było już nikogo" ("Dziesięciu Murzynków") :)

      Usuń
  9. Powieści tej autorki ciągle przede mną ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam Christie. Czytałam sporo jej książek, ale tej jeszcze nie miałam okazji, tym bardziej się cieszę, że jeszcze przede mną skoro jest aż tak dobra ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS. nominowałam Cię do LBA, zapraszam, będzie mi bardzo miło :D

      Usuń
    2. Ja na razie jestem na starcie z jej książkami - jeszcze dużo przede mną ;)
      Dziękuję, za nominację - odpowiem na Twoje pytania w następnym poście :)

      Usuń
  11. Tej książki akurat nie czytałam , ale za jakiś czas może to nadrobię ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam " I nie było już nikogo", ale nie zachwyciła mnie ta książka. Dlatego nie ciągnie mnie do innych książek tej autorki, choć może kiedyś to się zmieni i wybiorę inną pozycję tej autorki :)
    Pozdrawiam, M

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że kiedyś przekonasz się do tej autorki :)

      Usuń
  13. Już pisałam na innym blogu, że jestem wprost zachwycona tą okładką:) Nie wiem dlaczego, ale ten tytuł spośród innych książek Christie chyba najbardziej mnie interesuje. No i na korzyść działa też postać psa:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, okładka jest świetna - nie mogę oderwać oczu od tego pieska :)

      Usuń
  14. Przepraszam za spam. Zapraszam Cię jednak do wzięcia udziału w mojej autorskiej akcji : "Poznaj Johna Grishama z Artemis"
    http://artemis-shelf.blogspot.com/2014/09/akcja-autorska-poznaj-johna-grishama-z.html
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Christie wciąż przede mną :) Tak na początek to mam ochotę na "I nie było już nikogo" - czytalaś może?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam i byłam zachwycona :) Serdecznie polecam, bo właśnie ta książka Christie mnie najbardziej urzekła :)

      Usuń